Preview

Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University

Advanced search

THE MODERN TEACHER: A LOOK AT THE STUDENTS AND METHODS OF TEACHING AT THE UNIVERSITY

Abstract

The article presents the results and analysis of the sociological study on "Attitude of faculty members of universities to modern students and technology teaching". The study involved teachers from the Financial University and other universities of the city of Moscow of different age groups. The main questions of the survey questions were compared to modern students and students from twenty-thirty years ago, and the identification of the attitude of teachers to teaching the academic disciplines.Shows some trends in the attitudes of faculty members of universities to modern students. Consider the ratio of teaching staff to the topical problem of educational technology, methods of teaching; teachers ' attitudes to the changing approaches and technologies of education in the modern University. A comparison of the classical school of teaching and modern (interactive) methods. Revealed a General trend of a positive attitude of teachers to interactive teaching methods, as well as the views of teachers, interactive teaching methods perception and memorization of learning material by students is significantly better than the classical method.Revealed the General trend of the need to present a judicious combination of classical and interactive methods of teaching disciplines in the University.The analysis of the ratio of use of elements of both classic and interactive teaching methods in their personal professional activity of teachers from different universities and different age groups. The peculiarities and tendencies discussed their views on increasing interactive lessonsRevealed the opinion of the faculty on the phenomenon of lecturing skills. Highlighted are some influencing factor groups to improve lecturing skills of teachers, in particular the necessity of training courses on methods of teaching and lecturing skills.

About the Author

M. V. Polevaya
Financial University
Russian Federation


References

1. Анненкова Н.В. Актуальные вопросы профессиональной подготовки кадров для инновационной экономики [Текст] Н.В. Анненкова, Е.В. Камнева, М.В. Полевая // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. № 2(6). С. 106-109.

2. Иванова И.А. Инновационная образовательная среда как основа развития человеческого капитала [Текст] // Общество в эпоху перемен: формирование новых социально-экономических отношений: сб. статей. Материалы V Международной научно-практической конференции. - Саратов, 2014. С. 94, 95.

3. Иванова С.А. Создание и развитие института высшего образования в России (историко-правовой аспект) [Текст] С.А. Иванова, Н.М. Розина // Государство и право. 2013. № 10. С. 95-102.

4. Ильинский И.М. Модернизация российского образования в контексте мировой глобализации // Знание. Понимание. Умение. 2012. № 3. С. 3-23.

5. Кабакова Н.В, Инновационные формы и методы обучения в современном вузе [Текст] Н.В. Кабакова, Ж.В. Коробанова // Формирование общекультурных и профессиональных компетенций финансиста: сб. научных трудов студентов, аспирантов и преподавателей Финансового университета при Правительстве Российской Федерации. Редакционная коллегия: А.Н. Лебедев, Н.В. Анненкова, Е.В. Камнева, Ю.Е. Мужичкова. - М., 2014. С. 107-111.

6. Карина О.В. Проблематика самодетерминации и экспектаций личности в гуманитарных науках [Текст]. О.В. Карина [и др.]. Саратов: Саратовский источник. 2009. 77 с.

7. Лебедев А.Н. Психологические барьеры модернизации российской экономики в сфере финансов [Текст] / А.Н. Лебедев [и др.]. Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации. - М., 2014.

8. Ситаров В.А., Шутенко А.И., Шутенко Е.Н. Психологические особенности социокультурного облика студенческой молодежи [Текст]. В.А. Ситаров, А.И. Шутенко, Е.Н. Шутенко // Знание. Понимание. Умение. 2009.№ 2. С. 66-72.

9. Субочева А.О. Социально-экономические основы совершенствования системы подготовки специалистов по управлению персоналом в налоговых органах [Текст]: автореф. дис. … канд.экон. наук / А.О. Субочева. - М., 2005.

10. Манухина С.Ю. Формирование социально-профессионального самоопределения молодежи в условиях непрерывного образования [Текст] / С.Ю. Манухина [и др.]; под общ. ред. С.Ю. Манухиной, С.Н. Чистяковой. - М., 2012. 207 с.

11. Ширванов Р.А. Применение информационных технологий для управления компетенциями в процессе обучения [Текст] / Р.А Ширванов [и др.] // Акмеология. 2014. № 3-4. С. 196, 197.


Review

For citations:


Polevaya M.V. THE MODERN TEACHER: A LOOK AT THE STUDENTS AND METHODS OF TEACHING AT THE UNIVERSITY. Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2015;(3):83-90. (In Russ.)

Views: 427


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2226-7867 (Print)
ISSN 2619-1482 (Online)