Влияние цифровых коммуникаций на политическое участие


https://doi.org/10.26794/2226-7867-2019-9-4-63-69

Полный текст:


Аннотация

В статье проведен обзор исследований, оценивающих эффекты влияния цифровых технологий коммуникации на политическое участие граждан. Политическое участие понимается как проявление гражданской активности. Автор рассматривает изменения форм политического участия граждан при переходе цифровых коммуникаций от однонаправленных информационных технологий Web 1.0 к интерактивным технологиям Web 2.0, используемых в социальных медиа. Оценка влияния цифровых коммуникаций на общественную активность показана с различных обоснованных позиций «кибер»-пессимистов и оптимистов. Пессимисты отмечают негативные эффекты расширения использования цифровых коммуникаций, которые состоят в общественной разобщенности, размывании социального капитала и, как следствие, в снижении гражданской и политической активности. В свою очередь, оптимисты утверждают, что интенсивное использование цифровых коммуникаций открыло возможности для доступа к нужной информации и создания новых форм политического участия, существенно снижая издержки (время, усилия) мобилизации сторонников и координации действий. Причем цифровые медиа создали условия для реализации творческих и неполитических форматов участия, которые часто преобразуются в политические действия. На основании метаданных автор делает вывод об усилении и разнообразии эффектов воздействия цифровых коммуникаций на гражданское и политическое участие.


Об авторе

Р. В. Пырма
Финансовый университет
Россия

Пырма Роман Васильевич, канд. полит. наук, доцент Департамента политологии и массовых коммуникаций



Список литературы

1. Barrett M., Zani B. Political and Civic Engagement: Multidisciplinary Perspectives. London: Routledge; 2014. 562 p.

2. Mccartney A. R.M., Bennion E. A., Simpson D. W. Teaching Civic Engagement: From Student to Active Citizen. Washington: American Political Science Association; 2013; 536 p.

3. Putnam R. Tuning In, Tuning Out: The Strange Disappearance of Social Capital in America. Political Science and Politics. 1995;28(4):664–683.

4. Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster; 2000. 357 p.

5. Howard P. N. New media campaigns and the managed citizen. New York: Cambridge University Press; 2006. 264 p.

6. Bimber B. The Internet and citizen communication with government: Does the medium matter? Political Communication. 1999;16:409–429.

7. Weber L. M., Loumakis A., Bergman J. Who participates and why? An analysis of citizens on the Internet and the mass public. Social Science Computer Review. 2003;21:26–42.

8. Norris P. A Virtuous circle: Political communications in postindustrial societies. New York: Cambridge University Press; 2000.

9. Barber B. The uncertainty of digital politics: Democracy’s uneasy relationship with information technology. Harvard International Review. 2001;23:42–48.

10. Carpini D. Gen.com: Youth, civic engagement, and the new information environment. Political Communication. 2000;17:341–350.

11. Polat R. K. The Internet and political participation: Exploring the explanatory links. European Journal of Communication. 2005;20:435–459.

12. Boulianne Sh. Does Internet Use Affect Engagement? A Meta-Analysis of Research. Political Communication. 2009;26:2:193–211.

13. Macafee T., De Simone J. J. Killing the bill online? Pathways to young people’s protest engagement via social media. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2012;15(11):579–584.

14. Gil de Zúñiga H., Copeland L., Bimber B. Political consumerism: Civic engagement and the social media connection. New Media & Society. 2013;16(3):488–506.

15. Valenzuela S. Unpacking the use of social media for protest behavior: The roles of information, opinion expression, and activism. American Behavioral Scientist. 2013;57(7):920–942.

16. Boulianne Sh. Social media use and participation: a meta-analysis of current research. Information, Communication & Society. 2015;18(5):524–538.

17. Петухов В. В., Бараш Р. Э., Седова Н. Н., Петухов Р. В. Гражданский активизм в России: мотивация, ценности и формы участия. Власть. 2014;(9):11–19. Petukhov V. V., Barash R. E., Sedova N. N., Petukhov R. V. Civic activism in Russia: Motivation, values and forms of participation. Vlast. 2014;(9):11–19. (In Russ.).

18. Dimitrova D. V., Shehata A., Strömbäck J., Nord L. W. The effects of digital media on political knowledge and participation in election campaigns: Evidence from panel data. Communication Research. 2014;41(1):95–118.

19. Holt K., Shehata A., Strömbäck J., Ljungberg E. Age and the effects of news media attention and social media use on political interest and participation: Do social media function as leveller? European Journal of Communication. 2013;28(1):19–34.

20. Towner T. All political participation is socially networked? New media and the 2012 election. Social Science Computer Review. 2013;31(5):527–541.

21. Tang G., Francis L. F. Lee. Facebook use and political participation: The impact of exposure to shared political information, connections with public political actors, and network structural heterogeneity. Social Science Computer Review. 2013;31(6):763–773.

22. Gil de Zúñiga H., Jung N., Valenzuela S. Social media use for news and individuals’ social capital, civic engagement and political participation. Journal of Computer-Mediated Communication. 2012;17:319–336.

23. McPherson M., Smith-Lovin L., Brashears M. E. Social Isolation in America: Changes in Core Discussion Networks over Two Decades. American Sociological Review. 2006;71(3):353–375.

24. Bode L., Vraga E. K., Borah P., Shah D. V. A new space for political behavior: Political, social networking and its democratic consequences. Journal of Computer-Mediated Communication. 2014;19:414–429.

25. Vitak J., Zube P., Smock A., Carr C.-T., Ellison N., Lampe C. It’s complicated: Facebook users’ political participation in the 2008 election. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2011;14(3):107–114.

26. Xenos M., Vromen A., Loader B. D. The great equalizer? Patterns of social media use and youth political engagement in three advanced democracies. Information, Communication & Society. 2014;17(2):151–167.

27. Mitchell A., Gottfried J., Barthel M. Trump, Clinton Voters Divided in Their Main Source for Election News, 2017. URL: https://www.journalism.org/2017/01/18/trump-clinton-voters-divided-in-their-main-source-for-election-news/(дата обращения/accessed on 03.07.2019).

28. Theocharis Y., Quintelier E. Stimulating citizenship or expanding entertainment? The effect of Facebook on adolescent participation. New Media & Society. 2016;18(5):817–836.

29. Zhang W., Seltzer T., Bichard S. L. Two sides of the coin: Assessing the influence of social network site use during the 2012 U.S. presidential campaign. Social Science Computer Review. 2013;31(5):542–551.

30. Ekström M., Östman J. Information, interaction, and creative production: The effects of three forms of Internet use on youth democratic engagement. Communication Research. 2015;42(6):796–818.

31. Gil de Zúñiga H., Molyneux L., Zheng P. Social media, political expression, and political participation: Panel analysis of lagged and concurrent relationships. Journal of Communication. 2014;64(4):612–634.

32. Plutzer E. Becoming a habitual voter: Inertia, resources, and growth in young adulthood. American Political Science Review. 2002;96(1):41–56.

33. Ito M., Baumer S., Bittanti M., Boyd D. et al. Hanging out, messing around, and geeking out. Cambridge, MA: MIT Press; 2009. 440 p.

34. Van Deth J. W. A conceptual map of political participation. Acta Politica. 2014;49(3):349–367.

35. Hooghe M. Defining political participation: How to pinpoint an elusive target? Acta Politica. 2014;49(3):338–341.

36. Kahne J., Bowyer B. The Political Significance of Social Media Activity and Social Networks. Political Communication. 2018;35(3):470–493.

37. Soep E. Participatory Politics: Next-Generation Tactics to Remake Public Spheres; 2014. URL: https://ypp.dmlcentral.net/sites/default/files/publications/Participatory_Politics_Next_Generation.pdf (дата обращения/accessed on03.07.2019).

38. Boulianne S., Theocharis Y. Young people, digital media, and engagement: a meta-analysis of research; 2018. URL: https://doi.org/10.1177/0894439318814190 (дата обращения/accessed on 03.07.2019).

39. Theocharis Y., Van Deth J. The continuous expansion of citizen participation: A new taxonomy. European Political Science Review. 2018;10(1):139–163.

40. Dalton R. J. Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies. 2008;56(1):76–98.

41. Dalton R. J. The Good Citizen: How a Younger Generation Is Reshaping American Politics. CQ Press; 2015. 240 p.


Дополнительные файлы

Для цитирования: Пырма Р.В. Влияние цифровых коммуникаций на политическое участие. Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2019;9(4):63-69. https://doi.org/10.26794/2226-7867-2019-9-4-63-69

For citation: Pyrma R.V. The Influence of Digital Communications on Political Participation. Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2019;9(4):63-69. (In Russ.) https://doi.org/10.26794/2226-7867-2019-9-4-63-69

Просмотров: 14


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2226-7867 (Print)