Preview

Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University

Advanced search

MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ALTERED STATE OF MASS CONSCIOUSNESS

Abstract

The article explains that the social and humanitarian understanding of technology is replacing a prevailing scientific-production concept of the technology as a process of applying the methods, ways and means of transformation of matter, energy, information for making things, material handling, assembly products. The humanitarian aspect of communication in the conditions of formation of the information society is that it is a creative process of managing the masses by means of information and communication tools. Technologies altered state of mass consciousness have a special place among these technologies.

About the Authors

V. V. Kaftan
Associate Professor, Professor of Department of political science
Russian Federation


K. V. Suponova
Russian Open Transport Academy
Russian Federation


References

1. Друкер П. От капитализма к обществу знания // Новая постиндустриальная волна на Западе / под ред. В. Л. Иноземцева. М.: Academia, 1999.

2. Макаревич Э., Карпухин О. Игры интеллигентов, или Социальный контроль масс. М.: Дрофа, 2003.

3. Хардт М., Негри А. Империя. М.: Пракис, 2004.

4. Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. М.: Академический проект, 2005.

5. Bandura A., Ross D., Ross S. Transmission of aggressions through imitation of aggressive models // Journal of Abnormal and Social Psychology, 1961, no. 63.

6. Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб.: Речь, 2000.

7. Бегбедер Ф. 99 франков. М.: Иностранка, 2007.

8. Signorelli N., Morgan M. Cultivation Analysis: New Directions In Media Effects Research. London: Sage, 1990.

9. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. М.; Жуковский: Канон-пресс-Ц, 2003.

10. Жижек С. Чума фантазий. Харьков: Гуманитарный центр, 2012.

11. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. М.: Культурный центр имени Гете; Медиум, 1996.

12. Шампань П. Делать мнение. Новая политическая игра. М.: Socio-Logos, 1997.

13. Ладлоу П. Криптоанархия. Кибергосударства и пиратские утопии. М.: Ультра.Культура, 2005.

14. Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. М.: Ad Marginem, 1999.

15. Оруэлл Дж. 1984. «1984» и эссе разных лет. М.: Прогресс, 1989.

16. Жижек С. Добро пожаловать в пустыню реального. М.: Фонд «Прагматика культуры», 2002.

17. Blumer Н. The mass, the public, and public opinion. Glenkoe, IL: Free Press, 1950.

18. Thaler R., Sunstein C. Nudge. Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness. New Haven & London, 2008.

19. Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. Маркетинг 3.0: от продуктов к потребителям и далее - к человеческой душе. М.: Эксмо, 2011.


Review

For citations:


Kaftan V.V., Suponova K.V. MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ALTERED STATE OF MASS CONSCIOUSNESS. Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2017;7(2):20-26. (In Russ.)

Views: 329


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2226-7867 (Print)
ISSN 2619-1482 (Online)