Preview

Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University

Advanced search

MARKETING TOOLS AT THE SERVICE OF TRANSNATIONAL CORPORATIONS: GLOBAL BRANDING AS AN ELEMENT OF «SOFT POWER»

https://doi.org/10.12737/18339

Abstract

RETRACTED

An analysis of the phenomenon of the most expensive global brands shows that business can be an important and autonomous«self-perpetuating» without government interference source to increase the influence of their country of origin. Transnational corporations (TNCs) and their corresponding brands are important carriers and agents of «soft power» generated using a complex set of marketing, advertising, psychology, and management tools.

About the Author

V. S. Surguladze
Russian Institute for Strategic Studies (RISI)
Russian Federation


References

1. Райс Л. 22 закона создания брэнда [Текст]: пер. с англ. / Л. Райс, Э. Райс. - М.: АСТ, 2004. - 159 с.

2. Траут Дж. Маркетинговые войны. Юбилейное издание [Текст]: пер. с англ. / Дж. Траут, Э. Райс. - СПб.: Питер, 2011. - 256 с.

3. Траут Дж. Позиционирование: битва за умы. Юбилейное издание [Текст]: пер. с англ. / Дж. Траут, Э. Райс.- СПб.: Питер, 2011. - 336 с.

4. Траут Дж. Дифференцируйся или умирай! Выживание в эпоху убийственной конкуренции [Текст]: пер. с англ. / Дж. Траут, С. Ривкин. - СПб.: Питер, 2010. - 304 с.

5. Траут Дж. Сила простоты: руководство по успешным бизнес-стратегиям [Текст]: пер. с англ. / Дж. Траут, С. Ривкин. - СПб.: Питер, 2001. - 224 с.

6. Сургуладзе В.Ш. Скрытые методы борьбы за идентичность. «Твердая», «мягкая», «умная» - будущее власти в трех лицах силы [Текст] / В.Ш. Сургуладзе // Проблемы национальной стратегии. - 2015. - № 4 (31). - С. 233-240.

7. Най Дж.С., мл. Будущее власти [Текст]: пер. с англ. В.Н. Верченко / Дж.С. Най, мл. - М.: АСТ, 2014. - 444 с.

8. Черчилль У. История англоязычных народов [Текст]: пер. с англ. С.Н. Самуйлова, О.Ю. Ивановой, М.А. Леоновича и др. / У. Черчилль. - В 4-х т. - Екатеринбург: Гонзо, 2012.

9. Крок Р. McDonald’s. Как создавалась империя [Текст]: пер. с англ. С. Кривошеина / Р. Крок, Р. Андерсон. - М.: Альпина Паблишер, 2015. - 262 с.

10. Дальгрен Л. Вопреки абсурду. Как я покорял Россию, а она - меня [Текст]: пер. со шведского О. Белайчук / Л. Дальгрен. - М.: Юнайтед Пресс, 2014. - 240 с.

11. Кампрад И. Есть идея! История ИКЕА [Текст]: пер. с англ. / И. Кампрад, Б. Торекуль. - М.: Альпина Паблишер, 2013. - 292 с.

12. Гоним В. Революция 2.0: Документальный роман [Текст]: пер. с англ. Т. Даниловой / В Гоним. - СПб.: Издательская группа «Лениздат», «Команда А», 2012. - 352 с.

13. Огилви Д. Огилви о рекламе [Текст]: пер. с англ. / Д. Огилви. - М.: Эксмо, 2003. - 232 с.

14. Гэд Т. 4D брэндинг. Взламывая корпоративный код сетевой экономики [Текст]: пер. с англ. / Т. Гэд. - 3-е изд.- СПб.: Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2005. - 230 с.

15. Форд Г. Моя жизнь, мои достижения. Сегодня и завтра [Текст]: пер. с англ. / Г. Форд. - Минск: Харвест, 2003. - 448 с.

16. Якокка Л. Карьера менеджера: послесловие [Текст]: пер. с англ. С.Э. Борича / Л. Якокка, С. Клайнфилд. - Минск: Попурри, 2007. - 382 с.

17. Якокка Л. Карьера менеджера [Текст]: пер. с англ. / Л. Якокка, В. Новак. - Минск: Попурри, 2007. - 416 с.

18. Якокка Л. Куда подевались все лидеры? [Текст]: пер. с англ. С.Э. Борич / Л. Якокка, К. Уитни. - Минск: Попурри, 2008. - 318 с.

19. Лутц Р.А. 7 законов Крайслер [Текст]: пер. с англ. / Р.А. Лутц. - М.: Альпина паблишер, 2003. - 284 с.

20. Аугустинавичюте А. Соционика [Текст] / А. Аугустинавичюте. - М.: Черная белка, 2008. - 568 с.

21. Бриггс-Майерс И. MBTI: Определение типов. У каждого свой дар [Текст]: пер. с англ. / И. Бриггс-Майерс, П. Майерс. - М.: Бизнес психология, 2010. - 293 с.

22. Сургуладзе В.Ш. Экономический патриотизм в эпоху глобализации [Текст] / В.Ш. Сургуладзе // Патриотизм как идеология возрождения России: сб. ст. и докл.; отв. ред. д-р ист. наук Т.С. Гузенкова. - М.: РИСИ, 2014. - С. 175-187.

23. Многоликая глобализация. Под ред. П. Бергера, С. Хантингтона [Текст]: пер. с англ. В.В. Сапова под ред. М.М. Лебедевой; под ред. П. Бергера, С. Хантингтона. - М.: Аспект Пресс, 2004. - 379 с.


Review

For citations:


Surguladze V.S. MARKETING TOOLS AT THE SERVICE OF TRANSNATIONAL CORPORATIONS: GLOBAL BRANDING AS AN ELEMENT OF «SOFT POWER». Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2016;(1):37-44. (In Russ.) https://doi.org/10.12737/18339

Views: 602


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2226-7867 (Print)
ISSN 2619-1482 (Online)