Preview

Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University

Advanced search

Technologies in Listening Comprehension and Teaching English to Non-linguistic Students

https://doi.org/10.26794/2226-7867-2022-12-c-124-128

Abstract

The article looks upon bottom-up and top-down approaches in listening comprehension. The overview of the strategies is based on the shift between language systems and language skills, focus on form versus focus on content, as well as students’ difficulties caused by phonological peculiarities of English native speakers’ talk. The author addresses the issues of pragmatics and background knowledge, types of inferences in receptive modes of communication, interactive tasks and their importance for decoding foreign language massages, compensatory and affective strategies in teaching, heuristic and reflective aspects in education, problem-solving activities and CLIL (content and language integrated learning). Criteria for choosing the appropriate strategy in listening comprehension are listed and examples of classroom activities are given.

About the Author

A. Yu. Shirokikh
Financial University
Russian Federation

Anna Yu. Shirokikh — Cand. Sci. of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of English for Professional Communication

Moscow



References

1. Rost M. Listening. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press; 2000. 304 p.

2. Ridgway T. Listening strategies — I Beg Your Pardon? ELT Journal. 2000; 54(2):179–185.

3. Vandergrift L. Listening to Learn or Learning to Listen. Annual Review of Applied Linguistics. 2004;(24):3– 25.

4. Hedge T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press; 2000. 447 p.

5. Wilson M. Discovery Listening — Improving Perceptual Processing. ELT Journal. 2003;57(4):335–343.

6. Фаликман М. В. FAQ: Восходящие и нисходящие процессы в зрительном восприятии. URL: https://postnauka.ru/faq/27389 (дата обращения: 09.04.2022).

7. Ильченко Е.В., Булановская Т.А. Обучение аудированию как приоритетное направление на современном этапе. Современные тенденции развития науки и технологий. 2016;7(6):45–60.

8. Buck G. Assessing listening. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. 290 p.

9. Brown D. Teaching by principles. NY: Longman; 2001. 480 p.

10. Москвитина Т. Н., Баландина И.Д. Обучение студентов пониманию научного и художественного текста на иностранном языке при помощи ключевых слов. Вестник Южноуральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019;(3):120–133.

11. Кармова М. Р., Федосеева Т. В. Специфика интегрированного предметно-языкового обучения (CLIL): социально-философский анализ. Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2021;11(3):122–127.

12. Ростовцева П. П., Гусева Н. В. Развитие мышления у студентов с использованием рефлексивных технологий в процессе обучения. Мир науки, культуры, образования. 2021;2(87):314–316.

13. Серова Т.С., Пипченко Е.Л. Информативное иноязычное чтение отобранных фрагментов и обработка смыслового содержания с целью подготовки доклада по проблемному вопросу. Язык и культура. 2017;(39):251–261.


Review

For citations:


Shirokikh A.Yu. Technologies in Listening Comprehension and Teaching English to Non-linguistic Students. Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2022;12:124-128. (In Russ.) https://doi.org/10.26794/2226-7867-2022-12-c-124-128

Views: 232


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2226-7867 (Print)
ISSN 2619-1482 (Online)